Rådgivning & coaching
Samtale/samtaleforløb med forældre
Det er ikke ualmindeligt, at vi som forældre har brug for sparring, når det gælder vores børn. Børns til tider manglende trivsel og kompleksiteten i et familieliv efterlader mange spørgsmål om, om det vi gør, er det rigtige.
Vi tilbyder samtaler individuelt eller fælles, hvor I får konkret sparring til konkrete udfordringer.
Eksempel på forløb
Til den indledende samtale fortæller I om jeres barns udfordringer. Vi undersøger og breder ud, hvad der kan være på spil, og vi aftaler sammen, hvad der eventuelt kan ændres, og hvilke tiltag der er brug for.
Typisk vil der være behov for 2 timer første gang til at afdække og analysere problemstillingen.
I eventuelt kommende samtaler følger vi op på, hvad der er sket siden sidst, og hvilke tiltag I har brug for, at vi justerer eller fortsætter med.
Alle familier er forskellige, og derfor vil forløbene også foregå forskelligt. 1-2 samtaler kan for nogen være nok til at give det fornødne overblik og sætte jer i stand til at forbedre jeres situation. I mere komplekse problemstillinger vil der naturlig være tale om et længer forløb.
Samtale/samtaleforløb med børn
Som forældre vil vi selvfølgelig altid gerne hjælpe, men nogle gange kan vi føle os magtesløse og ikke vide, hvad vi skal stille op. Når I kan mærke, at I ikke kan nå ind til jeres barn og gøre en forskel, så støt jeres barn i at tale med en anden voksen.
Vi tilbyder et individuelt og særligt tilrettelagt trivselsforløb for jeres barn og efterfølgende forældresparring.
Eksempel på forløb
Inden forløbet med barnet startes op, tager vi en snak om jeres bekymringer og udfordringer og afstemmer, hvordan vi kan hjælpe jer og jeres barn.
I de efterfølgende samtaler med barnet starter vi med at opbygge en god relation ved at gøre os nysgerrig på barnets fortælling. Sammen med barnet leder jeg efter barnets gode grunde til, at det er svært.
Efter 2-4 samtaler bliver I som forældre igen inddraget og vi ser, om der er overensstemmelse mellem jeres og barnets oplevelse af udfordringer.
I de efterfølgende samtaler med barnet kan vi hjælpe barnet med ro i krop og tanker og støtter med redskaber og strategier i børnehøjde.
Afslutningsvis bliver I som forældre igen inddraget, og vi snakker om, hvordan barnet bedst kan støttes fremadrettet. Ansvaret for at skabe de nødvendige ændringer er altid de voksnes og ikke barnets.
Typisk vil der være tale om 5-10 samtaler.
Inddragelse af skolen
Oftest vil det være relevant at inddrage skolen. Barnets klasseteam og skolens ledelse er dem, der har ansvar for barnets trivsel og læring i skolen.
Eksempel på forløb
Udover at vejlede jer i samarbejdet med skolen kan vi deltage på møder, hvor der er behov for tydelig kommunikation og en handleplan til støtte for barnet.
Det er vigtigt at etablere et tidligt samarbejde om jeres barnet. Når først barnets udfordringer er identificeret, har skolen endvidere forskellige ressource personer, der kan hjælpe på skolen.
Typisk vil der være tale om ét møde og evt. et senere opfølgningsmøde ved behov.
Coaching af unge
Mange unge har det svært i dag. Mange unge er pressede, bekymrede og ængstelige. De er overbelastede i deres krop og tanker. Mange føler sig ensomme og forkerte, og de kæmper med lavt selvværd.
Vi tilbyder individuelle coachingforløb for unge. Disse forløb kan bruges til mange ting, men hovedformålet er at hjælpe den unge tilbage til trivsel ved at gå efter et mål, der kan gøre den unge glad, gøre livet nemmere eller bare tænde lys et sted, hvor det kan være svært at gennemskue den problemstilling, den unge står i. Gennem en række samtaler, hvor vi tager udgangspunkt i den unges aktuelle beskrivelse af sin problemstilling, finder vi den unges mål. Herfra kan vi hjælpe med at danne et overblik og stille de relevante spørgsmål, der kan sætte gang i den unges egen refleksion og dermed komme tættere på en løsning. Vi guider også gerne dig som forælder til at kunne støtte og få en bedre relation til din teenager.
Typisk vil et forløb være 5-10 samtaler.
Konsulent for skoler
Vi tilbyder konsulterende socialfaglig rådgivning til skoleledere, trivselspersoner, lærere og pædagoger. Formålet er at understøtte det fælles ansvar for børn og unges trivsel. Der kan være brug for en sparringspartner for fagpersonalet på skolen i forhold til tidlig opsporing af udsatte børn og unge, fraværsproblematikker, nye vinkler og tilgange til skole/hjemsamarbejdet og i nogle situationer i forhold til at styrke brobygningen og kommunikationen mellem myndighedsområdet og skoleområdet.
Sparringen kan gives én til én eller som oplæg/indlæg i relevante fora på skolen.