Metode
Ønsker du viden om nogen af de metoder, vi benytter os af, kan du læse mere her på siden.
Signs of Safety
Signs of Safty (SOS) er en løsningsfokuseret metode, der hjælper os til at strukturere og visualisere samtalen og arbejde helhedsorienteret og systematisk i ofte komplekse sager med mistrivsel - altid med det mål at samarbejde om de løsninger, der kan skabe sikkerhed og trivsel for barnet eller den unge.
Det, der særligt kendetegner Signs of Safety, er, at der også rettes fokus mod de forhold omkring et barn, ung eller en familie, hvor der er undtagelser fra de bekymringer, der i øvrigt måtte være. Signs of Safety har dermed fokus på ressourcer og beskyttelsesfaktorer og på at skabe grundlag for en balanceret indsats for barnet/den unge og familien.
Når vi anvender metoden, vurderer vi både tegn på bekymringer og ressourcer og udvikler konkrete handlemål for den forandring, der skal skabes, sammen med barnet/den unge og forældrene. Det er dermed en metode, der inviterer børn, unge og forældre til at bidrage med deres perspektiver på såvel bekymringer som ressourcer samt idéer og forslag til løsninger.
Kognitiv vejledning og mentoring
Kognitiv vejledning er med baggrund i den kognitive terapi. Den kognitive metode er videnskabeligt veldokumenteret og anerkendt som en af de mest effektive metoder i arbejdet med en bred vifte af menneskelige problemstillinger.
Vi arbejder med påvirkningsforholdet mellem tanker, følelser, handlinger og kropslige fornemmelser. Det, vi tænker og gør, påvirke hvordan vi har det. Vi får 50.000 tanker om dagen og har en tendens til at tro, at tanker er sande. Tanker er hypoteser og ikke nødvendigvis en afspejling af virkeligheden. Kognitiv terapi handler om at ændre den måde, du tænker på, så tankerne støtter dig i stedet for at dræne dig.
Samspillet mellem tanker, følelser, handling og krop påvirker hinanden, og vore tanke- og adfærdsmønstre kan have betydning for, om vi er glade, triste, ensomme, angste eller pressede. Vores følelser bearbejder det, som vi oplever, og vores krop prøver på mange måder at fortælle os noget, især hvis vi bliver for pressede. Hvis vi lærer at lytte til vores krop og handle på det, kan vi få det bedre.
NLP coaching
Coaching er en fortrolig, struktureret samtale, hvor coachen hjælper med at skabe klarhed over problemstillinger, mål og drømme fremadrettet.
NLP står for Neuro Lingvistisk Programmering. Grundtanken er, at der er en sammenhæng mellem det neurologiske (hvordan hjernen virker), det lingvistiske (hvordan sproget virker) og programmering (hvordan adfærd læres gennem erfaring). Man kan med andre ord kalde det “Nyt Lys i Pæren”.
NLP coaching kan få dig til at ændre uhensigtsmæssige tankemønstre, vaner og adfærd. NLP lærer os, at ved at ændre vores fortolkning af verden, kan vi ændre vores adfærdsmønstre. Ved at udnytte kraften i sproget, kan NLP coaches nedbryde de mentale barrierer, som vi alle ubevidst har skabt over tid. NLP anses af mange for at være et af de mest effektive og tilgængelige værktøjer i den moderne psykologi. NLP kan hjælpe med stresshåndtering, forbedre dine kommunikationsevner og destruktive/negative mønstre. NLP kan forbedre din livskvalitet.
NLP er psykologiske og pædagogiske værktøjer, der sætter os i stand til at finde og bruge de ressourcer, som vi er i besiddelse af, men ikke anvender. De fleste af vore ressourcer og strategier er ubevidste. NLP er et værktøj til forandring, personlig udvikling, kommunikation og indsigt.
NLP giver mulighed for at forstå og udvide vor måde at tænke på og dermed opleve på. Vi oplever hver især hverdagens situationer forskelligt.
WISC test (6 til 16 år)
Der findes mange kognitive test på marked. Vi tester kognition med Wecsler Intelligent Test for Children (WISC), som er den mest anvendte og anerkendte kognitive test i verden. Selve testen tager ca. 2 timer at gennemføre. De fleste børn og unge synes, det er rart og sjovt og får en god oplevelse.
Da vi har mange års erfaring på børneområdet, vil det at være sammen med jeres barn om testen, give hypoteser om, hvorvidt der kan være andet på spil end de intellektuelle evner for barnet. Det kan være læringsstrategier, kontakt, koncentration, sprog, selvtillid og selvværd.
I får et 1 times tilbagemeldingsmøde og en kort rapport med resultater og beskrivelse af de kliniske indtryk, det vil sige barnet styrker og sårbarheder i test-situationen, og hvordan jeres barn kan forstås og mødes.
Sandplay terapi
Metoden anvendes i dag bl.a. i familiebehandling, skolepsykologisk rådgivning og på børnepsykiatriske afdelinger samt hos privatpraktiserende psykologer og psykoterapeuter.
For mange børn og især de yngste kan det være en lettelse at udtrykke sig uden ord. Derfor kan sandplay være specielt velegnet for nogen, idet metoden giver mulighed for nænsomt at arbejde med problemer, som det kan være svært at sætte ord på.
Man udtrykker sig igennem figurer og symboler, der let og naturligt billedgør ydre og indre oplevelser, samtidig med at det aktiverer dybe indre ressourcer. Sandplay styrker herudover de personlige ressourcer for leg, læring, kommunikation og kreativitet, som er nødvendige, når man skal overvinde vanskeligheder og igangsætte en positiv udvikling.